Framgångssagan

Från enmansföretag till koncern med 4500 anställda i tolv länder. Hans-Olov Bloms företagsresa med Ramudden är snabb och imponerande.

Företaget som står i full Blom

Text: Ola Liljedahl & Lena Nyblad. Foto: Peter Cederling.
Vi tar det från början. Hans-Olov Blom närmade sig 40 år. Han hade arbetat som militär i 17 år, bland annat i Makedonien på FN-tjänstgöring, men började känna att det var dags att hinna med något annat yrkesmässigt. Frågan var bara vad.
Visserligen hade han spelat fotboll i Brynäs IF som ung men fotbollsproffs skulle han aldrig bli, och fiske må vara hans passion men ytterst tveksamt om man kan leva på att jaga öring och harr i älvarna i Gävleborg. Suck.
En släkting hade en affärskollega som hette Bäckvall med en intressant idé. Köpa in och hyra ut arbetsplatssäkerhet vid vägbyggen och stora projekt. Hm... Det kunde kanske vara något? Vid närmare eftertanke så, japp, det var det nog!
 
Sagt och gjort. Major Blom lånade alldeles för mycket pengar, för att använda hans egna ord, och köpte affärsidén av Bäckvall. Han startade år 2005 depåer med material i Sundsvall och Gävle och utbildade sig i Trafikverkets regi för att själv kunna leda kurser i arbetsplatssäkerhet. Företaget behövde ett namn. Han skrattar och minns:
– Jag hade skjutit en älg på en udde i Hennan några mil från Ljusdal, där farfars pappa var skogvaktare. En tjugotaggare eller, okej då, en knappt tjugotaggare. Udden heter Ramudden, och jag kände att skjuter man en så stor älg, ja, den blir faktiskt större för varje gång jag berättar det, borde platsen föra tur med sig. Så Ramudden fick företaget heta.
Då för 17 år sedan var det ett enmansföretag. I dag är han chef för en koncern som omsätter uppåt sex miljarder kronor, finns i elva länder och har närmare 4.500 anställda. Jo, du läste rätt. Sex miljarder och 4 500 anställda.
 
 
quote.png
Säkerhetstänkare. Hans-Olov Bloms företag Ramudden skapar säkerhet vid vägarbeten och stora projekt. Sedan han startade för 17 år sedan har reglerna och kraven blivit hårdare. Målet är alltid att alla ska komma hem från sina jobb.
 
bygd22-3.jpg
 
Hans-Olov visar runt i lokalerna i industriområdet Näringen i Gävle. Här samsas skyltar, sidomarkeringar, barriärer och annat med företagets huvudkontor. Depåansvarige Magnus Jonsson beskriver stämningen som prestigelös. Kollegor som lastar skyltar som ska köras ut skämtar med Hans-Olov och han skämtar tillbaka. Någon på kontoret har en fråga om en attest. Det är hej och tjenare och vad har du i lunchlådan.

Hans-Olov pekar och berättar. Det känns att han är stolt över det företag han skapat. I matsalen hänger en segerkrans från Vasaloppets damlopp som Lina Korsgren, vinnaren som ingår i Ramudden Ski Team som företaget sponsrar, har skänkt.
På en annan vägg hänger en affisch från Glada Hudik-teatern som ett tack för Ramuddens stöd.
Hans eget kontor är ett av de mindre. Börje Salming hänger på väggen. Det är lite svårt att fatta att det är koncernchefen för 4 500 anställda som huserar där och funderar på saker som om de ska satsa i USA eller Australien.

Hans-Olov Blom skrattar igen och säger:
– En kompis brukar säga att jag har haft tur i 17 år nu. Det kanske är så det är. Eller inte.Sanningen är kanske snarare att en ofödd entreprenör i honom fick chansen att blomma ut och en målmedveten strategi gjorde att företaget växte snabbt. Han använder ofta idrottstermer och sportmetaforer när han pratar.
– När jag reste runt och utbildade i arbetsplatssäkerhet byggde jag nätverk och letade efter nyckelspelare. Vi öppnade i Växjö, Göteborg, Malmö och det fylldes på till dagens 70 depåer i Norden. 2009 gick vi in i Norge, 2012 i Finland, 2016 i Estland… Och så vidare.

När Ramudden startade var regelverket ganska tunt.
– Det var typ flaggspel, koner, brädor. Efter några tragiska olyckor i början av 2000-talet skärptes regelverket. Nu är det helt andra krav, mycket betong och stål och plast med reflexer men också helt andra tekniska lösningar. Det är viktigt för det handlar om människors säkerhet, säger han och berättar om ett antal så kallade fullfartsolyckor där vägarbetare blivit påkörda i hög hastighet.
– Min egen teori är att förare alldeles för ofta sitter och håller på med annat, säger han och låtsas knappa på en telefon.
 
Inom Ramudden har de en egen utbildningsavdelning.
– Vi måste vara på tårna när det gäller reglerna. Vi gör trafikanordningsplaner, typ byggritningar för stora vägarbeten. Våra kunder, som ofta är de stora entreprenörsföretagen och även kommunala energibolag, ska veta att vi har full koll på vad som gäller.

Företaget utvecklar även egna produkter, många av dem digitala.
– Det handlar i möjligaste mån om att ha så få människor som möjligt på vägarna. Jag tror att vi om några år kommer att skaka på huvudet åt att vi ställde människor med flagga och hjälm på arbetsplatsen.
 
I takt med Ramuddens snabba tillväxt dök intressenter upp och ville köpa, och sedan 2017 är Triton storägare.
– För utvecklingen är det viktigt att få in pengastarka, och intresserade, aktörer. De ställer höga krav men vi är typ en förstafemma med 10–15 personer som varit med länge och som leder bolaget.
 
Före pandemin var de på väg att etablera sig i Nordamerika.
– De blev lite paus när covid slog till men nu satsar vi hårt i Kanada, kring Toronto där vi köpt fyra bolag. Jodå, Börje Salming var med oss över dit när vi drog i gång. Vi har i dagarna anställt våra första medarbetare i USA. Triton har köpt bolag i Belgien och Tyskland och en brittisk koloss. Nyligen slog vi ihop de fyra större bolagen och vi har knutit till oss fler nyckelspelare. Namnfrågan på koncernen diskuteras flitigt. Vi får se var det landar. Det är ju inte helt enkelt att byta namn på etablerade varumärken. Säg så här, det går inte att byta namn på AIK eller FC Barcelona, säger han.
 
Om tillväxten kommer att fortsätta? Hans-Olov Blom funderar kort och säger sedan:
– Jag tror det. Det känns så även om man ju inte vet vad som händer i världen nu. Men det skulle vara coolt att nå en omsättning på tio miljarder. Det måste jag erkänna.